Wall Street Journal gaat website aanpassen voor de iPad

In een gesprek met de uitgevers van de Wall Street Journal in februari adviseerde Steve Jobs dat de krant beter geen gebruik kan maken van Flash omdat Flash oude technologie is. Flash zorgt voor een overbelasting van de CPU en Jobs maakte eerder al een vergelijking met de floppy drive. De gebruiksduur van de iPad zou met Flash teruglopen van 10 naar 1 uur en volgens Jobs zit Flash vol met potentiële beveiligingslekken. Jobs adviseerde de Wall Street Journal om gebruik te maken van alternatieven zoals de H.264-videostandaard, Javascript en HTML5.

Rupert Murdoch bevestigde eerder deze maand dat er een iPad App in de maak zou zijn voor de Wall Street Journal en vandaag bleek dat iPad bezoekers van de Wall Street Journal website (in eerste instantie) een opgeschoonde versie van de website te zien zullen krijgen zonder Flash. Voor iPad gebruikers zal Flash content vervangen worden door HTML-5 elementen. Als ze doorklikken zien iPad gebruikers hier en daar nog wel gedateerde pagina’s met de bekende Flash “lego blokjes.”

Het zou logisch zijn om meteen één goede website te maken zonder Flash maar dat gaat niet omdat Internet Explorer gebruikers goed zijn voor 60% van de bezoeken aan de website van de Wall Street Journal. Net zoals de Mac niet goed kan omgaan met Flash, kan Internet Explorer HTML5 niet goed weergeven. De nieuwe versie van Internet Explorer 9 kan wel goed omgaan met HTML5 maar het duurt nog enige tijd voordat PC gebruikers zijn overgestapt naar deze versie. Uit recent onderzoek bleek dat 21% van de gebruikers van Internet Explorer nog gebruik maakt van versie 6 uit 2001.

De vraag is of adverteerders liever de personen bereiken die al 10 jaar hun browser niet meer hebben geüpdatet of dat ze liever de consumenten met Apple producten willen bereiken. Het zal in ieder geval nog wel even duren voordat de gebruikers van Apple producten het aandeel van 60% halen.

Voor uitgevers is het niet eenvoudig als je iedereen wil bedienen en zijn er op dit moment 3 opties:

1. Een HTML5 versie bouwen die werkt met alle portable Apple gadgets en Macs (10% marktaandeel wereldwijd), Firefox, Chrome, Opera en Safari op PC’s en Linux (25% marktaandeel) en mobiele Webkit gebruikers (<5%) .  De website is goed zichtbaar voor <40% van de browsers.

2. Een Flash versie van de website.  >95% van de browsers kunnen Flash weergeven.

3.  Twee versies van de website bouwen. Een voor de  95% die Flash kan weergeven en de andere voor de 5% Apple gebruikers die gebruik maken van een iPhone of een iPad.

Wat de Wall Street Journaal doet is bijzonder en er zullen niet veel uitgevers zijn die twee verschillende websites gaan bouwen voor een klein marktaandeel iPad gebruikers.

Het doorvoeren van HTML5 zal nog wel even gaan duren omdat het om complexe nieuwe technologie gaat. De verwachting is dat het pas in 2012 volledig ingezet kan worden. Op dit moment maakt o.a. YouTube gebruik van HTML5 maar dat heeft nogal wat nadelen. Video’s met advertenties kunnen niet worden weergegeven en de enige browsers die HTML5 video kunnen weergeven zijn Safari en Google Chrome. Dit omdat dit de enige browsers zijn die gebruik mogen maken van deze encoding technologie die YouTube’s HTML5 clips gebruiken.

De komende vijf jaar zullen er nog steeds Flash websites te zien zijn voordat het vervangen zal worden door een nieuwe HTML5 norm.

Bron: 9to5Mac