Vraag naar iPad is groter dan naar eerste generatie iPhone

Uit een onderzoek blijkt dat de vraag naar de iPad groter zal zijn dan de vraag naar de eerste generatie iPhone. 13% van de ondervraagden gaat een iPad kopen. Het onderzoek is destijds ook gedaan voor de lancering van de eerste generatie iPhone in 2007. Toen ging 9% van de ondervraagden een iPhone kopen.

Delen van het onderzoek zijn vandaag gepuliceerd door de analisten van RBC Capital Markets. Van de 3200 ondervraagden blijkt een groot aantal interesse te hebben voor de iPad. Het grootste voordeel van het succes lijkt de prijs van $ 499 voor het WiFi instapmodel. In 2007 kwam er in hetzelfde onderzoek veel kritiek naar voren over de te hoge prijs van de eerste generatie iPhone. Maar liefst 28% van de ondervraagden zei dat de iPhone te duur was. Nu is dat nog maar 8%.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 19% geïnteresseerd is in het  $499, 16GB instap model, nog eens 19% gaat voor het high-end, $829, 64GB model met 3G.

Het ontbreken van een camera, Adobe Flash en multitasking lijkt geen invloed te hebben op de vraag naar de iPad. De meeste ondervraagden gaan de iPad gebruiken als netbook en vooralsnog niet als e-reader. 68% gaat de iPad gebruiken om op het net te surfen, 44% om e-mail te verzenden en te ontvangen en 37% is geïnteresseerd om op de iPad e-books te lezen.

De iPad verkoop heeft ook invloed op de verkoop van andere Apple producten. 25% van de ondervraagden stelt de aankoop van een Apple product voorlopig uit door de komst van de iPad. 10% had plannen om een Macbook te kopen en 9% stelt de aankoop van een iPhone uit.

Bron: AppleInsider