Verkoop van iPad daalt dit jaar fors en komst van 12-inch iPad gaat daar weinig aan veranderen

Marktanalist Ming-Chi Kuo van KGI Securities voorspelt dat de iPad verkoop dit jaar met zo’n 30% zal dalen. Dat is een nieuw dieptepunt sinds de lancering van de iPad in 2010. De daling van 30% meet hij aan de verkoop van vorig jaar en Kuo denkt dat Apple dit jaar tussen de  44 en 45 miljoen iPads gaat verkopen.

De grootste daling zal in dit kwartaal al plaatsvinden. Kuo denkt dat de verkoop van iPads in Q1 2015 zal dalen naar 52.7% ten opzichte met het voorgaande kwartaal. Toen verkocht Apple 21.4 miljoen iPads maar nu zullen dat er niet meer dan 10.1 miljoen zijn. In het tweede kwartaal van dit jaar daalt de verkoop zo’n 30-40%

De komst van de 12.9-inch iPad Plus zal volgens Kuo niet het beoogde effect hebben om de verkoop van de iPad dit jaar weer wat op te krikken. Apple heeft daarnaast vooral ook last van zichzelf omdat een iPad toch al gauw een jaar of 3 meegaat en de meeste mensen bij de komst van een nieuwe iPad geen echte noodzaak zien om te updaten.
kgi