Uitgevers kunnen weer geld verdienen aan iPad-versie van kranten

Goed nieuws voor uitgevers want Apple heeft besloten om soepeler om te gaan met het betaalsysteem voor kranten die verkocht worden via iTunes. Apple eist niet langer dat abonnementen op de iPad-versie van kranten of magazines uitsluitend via iTunes gebeuren. Uitgevers kunnen blijven gebruikmaken van hun eigen systemen (bijvoorbeeld via de website), zolang het maar gecombineerd wordt met het iTunes-model. Dit maakte Eddie Cue, bij Apple verantwoordelijk voor iTunes vandaag bekend:

‘Wees gerust, we willen dat onze klanten die publicaties erg makkelijk vinden. Zowel via de iPad en iTunes, als – uiteraard – via de websites van de uitgevers. We hebben een fantastische relatie met de uitgevers. We denken dat deze abonnementendienst hen gaat helpen meer klanten te werven.’

Apple lag de laatste weken onder vuur vanwege de eis om de verkoop van zowel losse nummers als abonnementen van iPad-kranten of -tijdschriften via iTunes te laten verlopen. Na gesprekken met uitgevers, doet Apple nu wat water in bij de wijn. Het nieuwe abonnementensysteem wordt nu al toegepast bij The Daily, de iPad-krant van News Corp. Opvallend is dat de iPad-abonnementen automatisch worden vernieuwd, tenzij de lezer uitdrukkelijk om de stopzetting vraagt.