The Financial Times is klaar met de App Store en met de iPad

Na de Europese uitgevers is ook the Financial Times klaar met Apple. Dit omdat Apple 30% van de opbrengst van de verkoop van de iPad edities van the Financial Times wil hebben. Uitgevers zijn boos op Apple omdat ze hebben meegeholpen met de iPad-hype en fors hebben geïnvesteerd maar voelen zich nu bedrogen. Het Britse uitgeefconcern Pearson wil the Financial Times gaan uitbrengen op andere platformen en overweegt zelfs om de iPad editie uit de App Store te halen. De uitgever is nog wel in gesprek met Apple maar er zijn volgens Pearson genoeg andere devices waar the Financial Times ook op te lezen is.

Volgens de uitgever zal de concurrentie voor de iPad snel groeien en is het voor uitgevers niet nodig om nog gebruik te maken van een gesloten ecosysteem als de App Store van Apple. De nieuwe voorwaarden van Apple waardoor uitgevers 30% aan inkomsten bij elke transactie mislopen en de onmogelijkheid om door te verwijzen naar een externe web winkel is volgens Pearson iets waardoor veel uitgevers uiteindelijk zullen afhaken. Er zijn op dit moment slechts een handjevol uitgevers die gebruik maken van de nieuwe voorwaarden van Apple en volgens the Financial Times zal op de deadline in juni moeten blijken wie er van de uitgevers is overgestapt op het Android platform en wie zijn edities via de App Store blijft verkopen.

Volgens ons zit de toekomst van een krant niet in een iPad of iPhone app maar in een universele web applicatie die toegankelijk is voor meerdere platformen. Een goed voorbeeld van zo’n web app is te zien via http://nytimes.com/chrome De New York Times maakte voor het Google Chrome besturingssysteem een geheel nieuwe aangepaste website die ook prima werkt op de iPad en andere devices zoals het Android platform die HTML5 ondersteunen. Daar zit de toekomst en niet een speciale editie voor elk platform.

Via: MacStories