Samsung heeft helemaal geen 2 miljoen Galaxy Tabs verkocht

Afgelopen week verschenen er berichten dat Samsung inmiddels 2 miljoen Galaxy Tab tablets heeft verkocht. Dat aantal blijkt niet te kloppen want Samsung heeft bij de telling van de 2 miljoen verkochte Tabs ook de niet verkochte exemplaren meegenomen. Het daadwerkelijke aantal ligt daardoor aanzienlijk lager en Samsung spreekt zelf van “quite small” maar wil niet bekend maken hoe weinig Tabs er uiteindelijk zijn verkocht. De afgelopen maand was er in Nederland een Cash Back actie bij aankoop van de Galaxy Tab waardoor je na aankoop van Samsung € 150 retour krijgt na aankoop van een Galaxy Tab. Je hoeft geen analist te zijn waarom Samsung die actie heeft gehouden.

De vergissing van Samsung kwam aan het licht tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers afgelopen vrijdag. Samsung gaf toe dat er 2 miljoen Galaxy Tabs zijn verscheept naar retailers en telecom providers sinds de introductie in september 2010 maar dat een groot deel nog niet is verkocht.

Gisteren verschenen er ook berichten dat Android tablets door de verkoop van 2 miljoen Galaxy Tabs een marktaandeel hebben weten te veroveren van 22%. Het iPad-marktaandeel van Apple zou daardoor dalen van 95% naar 75%. Door de vergissing van Samsung kunnen we daar nu weer 20% bij optellen want dat blijft voorlopig 95%.

De Galaxy Tab zou een grote concurrent van de iPad worden maar bij de eerste reviews bleek al dat de Tab dat niet is. Uit onderzoek bleek onlangs nog dat 85% van de consumenten kiest voor de iPad en 15% voor de Samsung Galaxy Tab. Binnenkort verschijnen er weer nieuwe Android tablets op de markt met een besturingssysteem wat specifiek ontworpen is voor een tablet en niet met bestaande Android software voor een opgepimpte smartphone. Die tablets kunnen de concurrentie opnieuw aangaan met de iPad en de Tab ligt binnenkort in de uitverkoop vrezen wij.

Bron: Wall Street Journal