Nieuwe MacBook Air is de grootste concurrent van de iPad

Ashok Kumar, analyist bij Rodman & Renshaw heeft een tip gegeven aan aandeelhouders die er niet zo goed uitziet voor de verkoop van de iPad, tenminste als hij er niet naast zit. Analisten beloven wel vaker gouden bergen aan aandeelhouders die niet uitkomen.

Rodman & Renshaw heeft navraag gedaan bij de leveranciers en de producent van de iPad en daaruit blijkt dat Apple maandelijks maximaal 2 miljoen iPads kan produceren en niet 3 miljoen zoals veel analisten voorspellen. Daarmee komt de voorspelling dat Apple aan het eind van dit kwartaal meer dan 6 miljoen iPads heeft verkocht in gevaar en dus ook de waarde van de aandelen.

Daarbij kanibaliseerd de MacBook Air de verkoop van de iPad. Consumenten betalen liever iets meer, voor iets waar ze ook meer mee kunnen doen in plaats van een device waar je alleen mee kan consumeren in plaats van produceren.

“A fully functional notebook in a very attractive form factor,” he writes, “may be resonating more with consumers than a content consumption only device.”

Zoals gewoonlijk moet je de analyses van analisten met een korreltje zout nemen en zeker bij Rodman & Renshaw maar we zijn het wel eens dat je beter een MacBook Air kan kopen in plaats van een van de duurste iPads. Voor een prijsverschil van € 200 tot € 300 is het zeker de moeite waard om voor de MacBook Air te kiezen waar je meer mee kan doen. Tenzij je alleen content wil consumeren dan maakt het niet zoveel uit.