Nederlandse uitgevers van digitale schoolboeken voor de iPad frustreren scholieren

Brugklassers van het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam hebben de afgelopen 3 jaar met een iPad gewerkt in plaats van lesboeken. Die overgang is niet helemaal bevallen. Na een uitgebreide evaluatie met docenten, leerlingen en ouders blijkt dat boeken naast de iPad voorlopig onmisbaar zijn.

De komst van de iPad was niet echt handig omdat de boeken nu als pdf-bestand te lezen zijn op een iPad. De leerlingen moesten op hun iPad steeds wisselen tussen tekst- en werkboek en dat is niet handig. Hierdoor raken ze ook snel het overzicht kwijt. Inmiddels gebruiken veel leerlingen weer een werkboek van papier en daarnaast hun iPad. Dat schijnt beter te gaan.
iPad onderwijs
De pdf-boeken op de iPad brengen ook geen vernieuwing en als er al een link of video in het virtuele tekstboek is verwerkt, dan werkt het vaak niet. Volgens de leraren beloven uitgevers van traditionele schoolboeken beterschap maar tot nu toe gebeurt er niets.

Uitgevers als Malmberg en Noordhoff laten aan de NRC weten dat ze veel investeren in de ontwikkeling van digitale leermiddelen en interactieve opdrachten. Malmberg geeft ook aan dat scholen vaak nog werken met inmiddels verouderd lesmateriaal.

De rector van het Erasmiaans Gymnasium zegt dat er geld genoeg is om het lesmateriaal jaarlijks te vervangen maar dat het weinig zin heeft omdat de verbeteringen van het digitale lesmateriaal beperkt zijn. Leerlingen laten weten dat de toch al beperkte interactie van het lesmateriaal vaak niet werkt en dat leidt tot frustratie. De leerlingen gebruiken hun iPad ook vaak om te gamen of te chatten en dat geeft ook vaak problemen.

De rector laat weten dat zijn school en de leerlingen over het algemeen erg gelukkig zijn met de komst van de iPad. Het is echt een toevoeging en de mogelijkheden zijn eindeloos. Opvallend is ook dat uit een enquête onder leerlingen van de school onlangs bleek dat ze het prettiger vinden om met een iPad te werken dan een boek te lezen.
1