Nederlandse iPad-software voor uitgeverijen groot succes

Het Nederlandse softwarebedrijf WoodWing ontwikkelt digitale iPad-edities voor de groten der aarde zoals Sports Illustrated en Time Magazine. Ondanks die enorme kennis die het bedrijf inmiddels heeft opgedaan willen veel grote kranten in Nederland nog niet aan de iPad. Commercieel directeur Hans Janssen van WoodWing kan er zich flink over opwinden:

‘We waren twee maanden geleden bij Pieter Broertjes, de hoofdredacteur van de Volkskrant, had nog nooit een iPad in zijn vingers gehad. Terwijl je er als krantenuitgever nieuwe omzet mee kunt maken. Hier moet je bovenop springen! En wat gebeurt er? De Telegraaf komt met een halfbakken videootje op YouTube, waarop ze laten zien hoe de krant er zou uitzien op een iPad. NRC brengt een pdf-viewer uit. Hartstikke leuk, maar je gaat er geen geld mee verdienen.’

WoodWing heeft 85 werknemers die werken op een industrieterrein in Zaandam. Twaalf jaar geleden begonnen als maker van software voor krant- en tijdschriftopmakers, en later uitgegroeid tot leverancier van complete redactiesystemen voor vormgevers en journalisten.

Eind 2009 ging het gerucht dat Apple met de iPad zou komen en vanaf dat moment is WoodWing begonnen met het maken van enkele prototypen van een digitaal tijdschrift. Half januari 2010 belde WoodWing met Time om een prototype te laten zien. 27 januari de dag van de lancering van de iPad had WoodWing een gesprek met Time en de iPad keynote van Jobs was als een bom ingeslagen op de Time redactie. Alle artdirectors, hoofdredacteuren en IT-mensen moesten het WoodWing prototype van Time zien en er was een executive die ging huilen. WoodWing werd dankzij de iPad een ‘key partner’ van Time. Ook Sports Illustrated, een andere Time-uitgave met drie miljoen abonnees, vond met hulp van WoodWing-software de weg naar de iPad.

Er worden op dit moment 15.000 iPad-exemplaren van Time Magazine per week verkocht en dat is voor een blad met meer dan drie miljoen abonnees niet veel. Exclusief de advertentie inkomsten ontvangt Time $ 5 per digitale editie.

WoodWing verdient geld met de verkoop van licenties, onderhoud en het leveren van bijgewerkte versies van de software. Alles bij elkaar goed voor een jaaromzet tussen de  5 en 10 miljoen euro. De grootste inkomstenbron zit in het buitenland. Meer dan honderd uitgevers gebruiken redactionele software van WoodWing. Twaalf uitgevers hebben met WoodWing-software een iPad-editie van een tijdschrift gemaakt, ‘minimaal eenzelfde aantal’ is daar op dit moment mee bezig.

Volgens Janssen zijn de uitgevers in het buitenland eenvoudiger over te halen om een iPad editie te lanceren dan in Nederland. Kompas, de grootste krant van Indonesië brengt al dagelijks een iPad-editie uit terwijl de aanschaf van een iPad in Indonesië neerkomt op gemiddeld tweeënhalf maandsalaris. De krant ziet dit als een kans om omzet te genereren. Volgens Janssen weten ze dat in Latijns-Amerika ook maar het ondernemerschap van Nederlandse krantenbedrijven blijft treurig als het aankomt op iPad edities.

Volgens Marianne Zwagerman, oud-directeur Digitale Media bij de Telegraaf Media Groep zijn uitgevers overvallen en zijn de strategieën er nog niet op aangepast. Op den duur zullen er van alle krantentitels interactieve, digitale edities beschikbaar komen. De benodigde technologie vereist geen hoge investeringen en adverteerders zullen de verschuiving volgen. Wel moeten uitgevers iets bijzonders maken, anders willen lezers er niet voor betalen. ‘

Lezers zijn pas bereid te betalen voor digitale content als je het laagdrempelig aanbiedt en je iets unieks biedt. De iPad is gericht op beeld, dus uitgevers zullen andere disciplines in huis moeten halen. Vormgevers, videobewerkers. Die veranderingsbereidheid moet er wel zijn.’

Volgende week op 20 juli verschijnt de iPad editie van Veronica magazine die ook is gemaakt met behulp van WoodWing software.

Bron: FD Meer informatie over WoodWing op de website