John Carmack van iD Software: iPad is grafisch beter dan een Nintendo Wii

Volgens John Carmack van iD Software en mede software ontwikkelaar van het populaire spel Doom is de iPad grafisch krachtiger dan een Nintendo Wii. Tijdens een interview over zijn volgende game voor de iPad, Rage and Rage HD liet Carmack weten dat de iPad grafisch krachtiger is dan een Wii en dat er veel meer gebruik zou moeten worden gemaakt van de mogelijkheden van de iPad:

“you should be able to do something that’s better on an iPad than anything that’s done on the Wii. A 360 or PS3 does have several times integral-multiple more power but there’s certainly some games where developers don’t take much advantage of it. We’re nowhere close to maxing out what could be done on an iPad.”

Carmack geeft wel aan dat de iPad ook zijn beperkingen heeft. De bediening van games zonder keyboard of joystick blijft onhandig. Het is leuk dat het kan via een touchscreen maar niet goed genoeg:

“It does feel kind of like an inferior version when you play that. It’s cool that it’s on there. It’s good enough to enjoy and have fun. But clearly you’re a step down from analog sticks, which is a step down down from mouse-keyboard interface”.

Volgens Carmack kan je als software ontwikkelaar beter energie stoppen in games die wel geschikt zijn voor het touchscreen van de iPad of iPhone. Carmack heeft veel ideeën voor nieuwe games maar kan er maar twee per jaar produceren.

Carmack is wereld beroemd geworden door Doom, een first-person shooter computerspel uit 1993. Het spel is vooral bekend als een van de pioniers op het gebied van 3D-graphics voor computerspellen en multiplayerspellen via netwerken.

Doom is tot op de dag van vandaag enorm bekend, vooral omdat mensen gratis een versie konden spelen. Deze werd verspreid op diskettes. Indien men over een internetverbinding beschikte, kon men de demo ook downloaden. Doom was een van de eerste spellen waar fans op een relatief simpele manier, met behulp van een map editor, eigen kaarten konden maken een dat alle digitale kaartinformatie opsloeg in een WAD-bestand (WAD: Where’s All the Data) dat makkelijk uitgewisseld kon worden. Mede door de hoge herspeelbaarheid en de grote bekendheid zorgde dit ervoor dat het spel een enorm succes werd.

Doom geldt vandaag de dag nog steeds als een van de beste spellen uit de computerspelgeschiedenis. Het spel is ook een paar keer als oorzaak genoemd van de toenemende mate van geweld onder jongeren. Twee scholieren die verantwoordelijk waren voor de moorden op Columbine High School in 1999 waren fanatieke spelers van het spel.