iPad moet hulp gaan bieden bij leesachterstand Vmbo-leerlingen

Vmbo-leerlingen met een leesachterstand in Vlaardingen krijgen volgende maand bij wijze van proef iPads met een speciaal ontwikkelde applicatie om hun leesvaardigheid te verbeteren. De software leest teksten voor en brengt het uitgesproken woord onderstreept in beeld.

Lentiz onderwijsgroep en het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma willen onderzoeken of het gebruik van de iPad leidt tot betere leerresultaten. Het project met de titel ‘iLove reading’ is speciaal ontwikkeld voor vmbo-leerlingen in het leerwegondersteunend onderwijs. Dit type onderwijs is bedoeld voor leerlingen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Veel van deze jongeren zijn in hun leesvaardigheid achtergebleven en halen daardoor geen plezier uit lezen. De iPad kan daar mogelijk verandering in brengen.

Het onderzoek in Vlaardingen loopt vanaf september 2010 tot en met juli 2011. Doel is om te evalueren of de iPad als middel bijdraagt aan effectiever, efficiënter en aantrekkelijker onderwijs.

Bron: Kennisnet