iPad-krant The Daily is geen succes

The Daily is in januari met veel tam tam van start gegaan maar inmiddels blijkt dat de belangstelling in de dagelijkse iPad-krant van Rupert Murdoch niet groot is. Uit Twitter onderzoek van Nieman Journalism Lab blijkt dat zelfs toen de iPad krant nog gratis verkrijgbaar was de belangstelling in de krant al snel afnam. Sinds 21 maart moeten lezers betalen voor de ‘s werelds eerste iPad-krant en dat lijkt ook meteen het einde van het succes te zijn.

Via de The Daily kunnen lezers tweets versturen met links naar de berichten en sinds het debuut van de krant zijn er in totaal 6,026 Tweets verzonden vanuit The Daily. Op 3 februari toen The Daily voor het eerst (gratis) verscheen werden er 387 tweets vanuit de applicatie verzonden, een week later nog zo’n 209 per dag en nog een week later slechts 104 tweets per dag. The Daily was toen nog gratis verkrijgbaar maar sinds 21 maart is het aantal dagelijkse tweets sterk gedaald naar inmidels zo’n 60 per dag.

Eind maart maakte Forbes bekend dat The Daily 500.000 maal gedownload is sinds de introductie in januari en dat 75.000 lezers regelmatig terugkeren, probleem is alleen dat het aantal bezoekers is gemeten toen de krant nog gratis verkrijgbaar was. Als we de twitter gegevens vergelijken met de cijfers van Forbes dan zou het ons niets verbazen als de iPad-editie van de NRC meer lezers heeft.

Bron: Nieman Journalism Lab