iPad is volgens fiscale voorwaarden geen communicatiemiddel

Het vergoeden en verstrekken van iPads en iPhones aan medewerkers van een bedrijf is gebonden aan strikte fiscale regels. Terwijl de halve overheid inmiddels al is voorzien van een iPad blijkt het voor het bedrijfsleven lastiger te zijn om een iPad te verstrekken als communicatiemiddel.

Een bedrijf mag een medewerker een communicatiemiddel zoals een iPhone belastingvrij  ter beschikking stellen als de medewerker de iPhone meer dan 10% zakelijk gebruikt. Voor een Mac of pc gelden andere regels en deze mogen onbelast worden verstrekt aan een werknemer als hij de computer voor 90% of meer zakelijk gebruikt. Voor de iPad gelden andere regels.

Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft onlangs de fiscale voorwaarden voor een communicatiemiddel aangegeven en daar valt de iPad niet onder:

  • Het apparaat moet de uiterlijke kenmerken hebben van een mobiele telefoon.
  • Het is een toestel waarbij de communicatie een centrale rol speelt.
  • Het beeldscherm heeft een diagonaal van niet meer dan 7 inch

Net als een e-reader, pocket-pc, netbook, navigatiesysteem voldoet de iPad volgens de fiscus niet aan de bovenstaande eisen en valt dus niet onder een communicatiemiddel.

Volgens de publicatie van het ministerie van financiën kan een ondernemer nog wel aannemelijk maken dat het gaat (apparaat met een groter scherm) om een communicatiemiddel. Lukt dat niet dan valt het apparaat onder de computerregeling.

Bron: rendement.nl