iPad is in Nederland nog steeds het meest populair en steeds meer ouderen kopen een iPad

De verkoop van de tablets zoals de iPad loopt wereldwijd terug maar in Nederland groeit de tablet-markt nog steeds. In het vierde kwartaal van 2014 lagen er in 61% van de Nederlandse huishoudens één of meer tablets in huis. Een jaar eerder was dat nog 51%. De 10% groei ten opzichte van 2013 is daar ook grotendeels aan te danken.

1 op de vijf huishoudens had in het vierde kwartaal van 2014 minimaal twee tablets in huis blijkt uit een onderzoek van Telecompaper. 17% van de Nederlanders die nog geen tablet hebben geeft aan te overwegen om er een te kopen in de aankomende zes maanden. Daarnaast denkt 18% van de huidige tablet-eigenaren er over om het komende half jaar een nieuwe tablet te kopen. Samen goed voor een percentage van 35% maar in de praktijk blijkt vaak dat een groot deel uiteindelijk toch weer afhaakt. Vorig jaar lag het percentage onder de helft, 16% om precies te zijn. 6% kocht toen daadwerkelijk een tablet. Uit de cijfers van vandaag kan je opmaken dat er nog groei is op de Nederlandse tablet-markt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel ouderen een tablet kopen. Bijna de helft van all tablet-gebruikers is nu 50 jaar of ouder. De iPad is nog steeds de populairste tablet in Nederland. Het aandeel van Apple steeg het afgelopen kwartaal licht maar het aandeel van Samsung groeide harder met 5 procentpunt.

Nederlanders gebruiken hun tablet vooral om te surfen op het internet en om televisie programma’s te streamen, muziek te luisteren en om online te shoppen. Vrouwen winkelen meer online en maken ook meer gebruik van social media op een tablet. Tablets worden vooral thuis gebruikt, slechts 25% gebruikt een tablet ook buitenshuis. Jongeren tussen 12 en 19 jaar gebruiken hun tablet het meest buiten de deur voor school maar ook bij vrienden.
iPad