iPad 2 uit 2011 is nog steeds de populairste iPad met het grootste marktaandeel

Apple liet onlangs weten dat de verkoop van iPads met zo’n 20% is gedaald. De daling van het aantal verkochte iPads is overigens niet nieuw omdat ze te goed zijn en daardoor is er voor veel eigenaren geen noodzaak om te upgraden. De nieuwe iPad Pro die Apple vanaf volgende week gaat verkopen zal daar weinig aan veranderen omdat hij te duur is voor de massa.

Analysebureau Localytics heeft onderzoek gedaan naar het marktaandeel van van de iPad en daaruit blijkt dat de iPad 2 nog steeds het populairste model is. Dat was in 2014 ook al zo maar het is natuurlijk opmerkelijk dat de iPad Air en de iPad mini de iPad 2 uit 2011 nog steeds niet van zijn troon hebben weten te stoten.
iPad aandeel
Het iPad 2 marktaandeel staat op 20% en op de tweede plaats staat de iPad mini met een marktaandeel van 18%. Op de derde plaats staat de iPad Air met een aandeel van 17%. Opmerkelijk is ook dat de meest recente iPad modellen, de iPad Air 2, iPad mini 3 en de iPad mini 4 gezamenlijk een marktaandeel hebben van slechts 12%.

Geen verassing want iPads gaan langer mee en het is niet zoals bij de iPhone noodzakelijk dat je elke 2 jaar een nieuwe koopt vanwege het contract met je telecomprovider. Door de komst van een nieuwe iPad daalt ook de prijs van zijn voorganger die daardoor voor veel mensen blijkbaar aantrekkelijker is dan het nieuwste duurdere model.

Wij vermoeden dat de iPad Pro vooral populair zal worden onder zakelijke gebruikers. In deze markt zit nog steeds groei en de stylus en het toetsenbord voor de iPad Pro laten al een beetje zien dat Apple zelf ook op deze markt doelt.
iPad-pro