iPad 2 keynote gemist? Hierbij de hoogtepunten van de iPad 2 keynote

De podcast van de iPad 2 keynote  kan je via deze link downloaden en via deze link kan je de streaming video van de keynote zien. Voor wie net op kantoor zit of geen tijd heeft om de 70 minuten durende keynote te zien hierbij een korte samenvatting van de iPad 2 keynote van Steve Jobs.

Om 19:00 uur kwam Steve Jobs onder een staande ovatie en luid applaus het podium op. Na de geruchten over de gezondheid van Jobs zagen we hem zoals we hem kennen uit voorgaande keynotes, opgetogen, helder en fysiek sterk. De openingszin van Jobs was dat Apple al enige tijd aan de iPad 2 heeft gewerkt en dat hij de dag van de lancering van de iPad 2 niet wou missen.

Jobs vertelde dat er via de iBooks Store in minder dan een jaar meer dan 100 miljoen boeken zijn verkocht. Inmiddels zijn er 2500 uitgevers die hun boeken via iBooks verkopen. Er zijn wereldwijd 200 miljoen mensen die een account hebben om aankopen te doen via iTunes, App Store of de iBooks Store. Daarmee Apple het grootste bedrijf met de meest betalende klanten via internet en een mijlpaal voor Apple. Jobs vertelde ook dat Apple in totaal al 2 miljard dollar aan software ontwikkelaars heeft betaald die hun Apps via de App Store verkopen.

Jobs had nog een mijlpaal, Apple heeft sinds de lancering van de allereeste iPhone in 2007 al 100 miljoen iPhones verkocht. De iPad noemt Jobs Apple’s derde post-PC blockbuster. In 2001 lanceerde Apple de iPod, in 2007 de iPhone en in 2010 de eerste generatie iPad en dat waren allemaal blockbusters. Volgens Jobs zijn deze post-PC producten grotendeels verantwoordelijk voor de omzet van Apple. Ook de iPad is geavanceerde technologie in een magische verpakking voor een ongelofelijke prijs volgens Jobs. Hij voegde daar aan toe dat Apple is uitgelachen om de prijs maar dat uiteindelijk geen een fabrikant die prijs tot nu toe heeft weten te overtreffen.

2010 was het jaar van de iPad en Apple verkocht er in minder dan 9 maanden 15 miljoen, meer dan alle Tablet PC’s die ooit verkocht zijn en Jobs voegde er aan toe dat de iPad de tablet PC van deze tijd is. De iPad was in 2010 goed voor 95 miljard aan inkomsten voor Apple en is daarmee ook het best verkopende Apple product ooit. De iPad heeft op dit moment wereldwijd 90% marktaandeel en de concurrentie stond perplex volgens Jobs. In paniek gingen ze snel naar de tekentafel om ook snel een concurrerend product te lanceren. Jobs nam Samsung als voorbeeld die 2 miljoen Galaxy Tab’s had verkocht alleen bleek uiteindelijk dat het grootste deel van de voorraad nog op de plank lag in de winkels omdat ze nauwelijks verkocht werden.

In de App Store zijn 350.00 Apps, 65.000 Apps zijn specifiek gemaakt voor de iPad en Jobs liet zien dat je inmiddels vrijwel alles kan doen met een iPad. Ter vergelijking liet hij zien dat voor het Android Tablet platform slechts 100 apps verkrijgbaar zijn en dat is nog naar boven afgerond.

In de keynote liet Steve Jobs de video 2010 het jaar van de iPad zien:

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=HpiVeC1Z3yI’]

Jobs noemt 2011 het jaar van de copycats en liet daarbij de namen zien van Samsung, HP, BlackBerry, Motorola en het Android (honeycomb) logo. Volgens Jobs kunnen die devices nog niet eens concurreren met de eerste generatie iPad maar voor de zekerheid introduceerde hij daarna de iPad 2, de tweede generatie iPad. Sneller, met een A5 chip, nieuw design, Dual-core processors, 2 keer snellere CPU, 9x snellere graphics en dezelfde accu capaciteit als de eerste generatie iPad. De eerste dual core tablet die er te koop is. In de iPad 2 ook twee camera’s, gyroscoop, 33% dunner dan de eerste generatie iPad. Van 13.4mm naar 8.8mm en de iPad 2 is dunner dan de iPhone 4. Volgens Jobs zijn de tablets die de concurrentie maakt nog niet eens dunner dan de eerste generatie iPad. Het gewicht is nu 601 gram en de iPad 2 is verkrijgbaar in het wit of zwart met dezelfde aluminium achterkant als de eerste generatie iPad en de witte is volgens Jobs ook echt vanaf 11 maart te koop in de Verenigde Staten en vanaf 25 maart te koop in Nederland en België. De prijs van de iPad 2 is hetzelfde als de eerste generatie iPad. Jobs verwees nog naar de prijs van de Motorola’s Xoom die een instapmodel van $799 op de markt gaat brengen. en sloot af met de boodschap dat 2011 wederom het jaar van de iPad zal worden.

“when you add this together with over 65,000 apps, we think 2011 is going to be the year of iPad 2.”

Jobs introduceerde vervolgens de HDMI (mirrored) video output kabel voor de iPad 2 waarmee je tot 1080p video kan weergeven op een televisie, monitor of beamer. Te koop als accessoire voor €39 en ideaal voor gebruik in het onderwijs, voor presentaties en voor weergave van HD video’s op je televisie.

Vervolgens de Smart Covers voor de iPad 2, geen case meer maar een cover die het glas bedekt maar die je ook gebruikt als standaard om films te kijken, om te typen of als houder voor FaceTime gesprekken. De Smart Covers bedekken het glas van de iPad 2 en als je de cover verwijdert gaat de iPad vanzelf aan en weer uit als je de Smart Cover weer op het glas van de iPad 2 plaatst. Bevestigen van de cover werkt via magneetjes die in de cover zitten en door de magneetjes zal de Smart Cover altijd op de juiste positie komen te zitten op de iPad 2. De Smart Cover is gemaakt van micro-fiber en heeft een minimaal gewicht en dikte. Er zijn ook duurdere Smart Covers die gemaakt zijn van leer. Hoe het werkt kan je zien in de onderstaande video.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=naVZDRcI0p4′]

Tot slot de iPad 2 introductie video met o.a. Jony Ive, Senoir Vice President Design van Apple.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Z_d6_gbb90I’]

Meer over de iPad 2 kan je hier lezen.