Europese uitgevers nog niet echt opgewonden over de iPad

Europese uitgevers zijn nog niet enthousiast over de iPad en lijken nog even de kat uit de boom te kijken. De lancering van de iPad later deze week in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië zal niet leiden tot een reeks van nieuwe digitale iPad edities van kranten en tijdschriften.

Europese uitgevers peilen eerst liever onder iPad gebruikers wat ze graag willen zien op de iPad en wat ze daar voor willen betalen. In de Verenigde Staten hadden uitgevers niet zo’n afwachtende houding. Voor de lancering van de iPad waren de iPad Apps al klaar, zoals Times Magazine, de New York Times en de Wall Street Journal.

In de eerste maanden van het bestaan van de iPad en de bijbehorende Apps blijkt dat vooral magazines het op dit moment niet goed doen in de App Store. Dat ligt vooral aan de manier waarop ze zijn gemaakt. Als je een tijdschrift 1 op 1 digitaal maakt zonder interactieve onderdelen gaat het niet werken.

Ook de Financial Times heeft sinds vorige week een iPad applicatie die gratis verkrijgbaar is via de App Store. Om lezers te binden geeft de FT tot en met 31 juli de dagelijkse edities voor de iPad gratis weg. Vanaf augustus moet de lezer gaan betalen. Hublot fabrikant van horloges neemt een deel van de onkosten voor haar rekening en dat is te zien aan de advertenties op de voorpagina van de krant.

Engelse kranten zoals the Guardian, the Daily Mail en de Economist zullen geen iPad applicaties beschikbaar hebben als de iPad vanaf aanstaande vrijdag te koop is in Engeland.

Bron: The Financial Times