De iPad hype in de Duitse media in beeld gebracht

Zapp het media programma van de Norddeutsche Rundfunk (NDR) heeft een mooi overzicht gemaakt van de hype rond de lancering van de iPad. Het laat zien hoe de iPad onder de aandacht is gebracht bij het grote publiek en journalisten. In kranten, tijdschriften en TV uitzendingen is de iPad neergezet als uitvinding die de wereld gaat veranderen.

De (Duitse) media heeft de iPad neergezet alsof het een pil tegen een ernstige ziekte is zonder enige kritische afstand te nemen. De hele (Duitste) media wereld lijkt wel fan van Apple en Apple producten. In de reportage is te zien dat er eigenlijk alleen maar postieve berichten waren over de iPad lancering. Het hele Duitse medialandschap heeft reclame gemaakt voor de iPad zonder dat ze er ooit een hebben aangeraakt. Spiegel Online en Bild hebben tijdens de keynote zelfs tickers op de website laten zien en liveblogs van het Special Event van de iPad lancering.

Apple weet als geen ander hoe ze een product op de markt moet zetten. Het aanzetten tot een hype begint al met wat lekken naar een krant en naar populaire weblogs.

Zelfs professionele journalisten zijn verblind door het design van de iPad of mischien gewoon blij dat er een nieuw medium op de markt komt om de noodlijdende uitgevers te redden van de ondergang met de iPad als nieuwe bron van inkomsten. Apple als uitweg uit de crisis, als cult object en journalisten als ambassadeur van een merk.