De directie van 57% van de zakelijke gebruikers wil geen iPad op de werkvloer

Volgens Apple CEO Tim Cook, test of gebruikt inmiddels 65% van de Fortune 500 bedrijven een iPad. Steve Jobs bevestigde dit onlangs nog tijdens de bekendmaking van de kwartaalcijfers toen hij het succes van de iPad bij zakelijke gebruikers als volgt omschreef:

“We haven’t pushed it real hard in business, it’s being grabbed out of our hands.”

Volgens Apple is de iPad is een hit onder zakelijke gebruikers en dat is een verassing voor Apple. 66% van de bedrijven met een Fortune top 100 notering gebruikt de iPad of overweegt de introductie van de iPad op de werkvloer. Apple heeft daar zelf niet veel voor gedaan want de introductie van de iPad op de werkvloer is min of meer vanzelf gegaan.

Volgens Jobs is het succes te wijten aan de tientallen miljoenen iPhone gebruikers die al bekend zijn met iOS. In juli was het percentage iPad gebruikers onder de Fortune 100 bedrijven nog 50%. De iPhone is bij 80% van de bedrijven in de Fortune top 100 al in gebruik. In de Fortune 500 gebruikt 60% een iPhone.

De Fortune 500 is een ranking van Amerikaanse bedrijven van groot naar klein op basis van hun jaaromzet. De lijst wordt jaarlijks opgesteld en gepubliceerd door het tijdschrift Fortune. De eerste 100 bedrijven in de lijst worden ook als Fortune 100 aangeduid.

Toch heeft Apple Ingram Micro, de grootste Amerikaanse distributeur van o.a. de iPad gevraagd om zich meer op de zakelijke markt te richten en op die manier het iPad marktaandeel onder zakelijke gebruikers nog meer te laten groeien. Grootste probleem is het overtuigen van de IT-afdelingen die vaak problemen hebben met het gesloten iOS besturingssysteem. Ook in Nederland is Apple daar hard mee bezig ontdekten we eerder deze week.

Uit onderzoek van Citrix blijkt dat het bij bedrijven vooral bij testen blijft. Van de 5000 respondenten zegt 46% dat ze dagelijks een iPad gebruiken, 18% voor zakelijke gebruik en 62% overweegt de aankoop van een iPad. De vraag of het bedrijf waar ze voor werken ook plannen heeft om iPads te kopen voor de werkvloer beantwoordde 57% met nee.

De voornaamste reden dat bedrijven niet overgaan tot aankoop van een iPad:

  • Zorgen over beveiliging: 63.4%
  • De iPad komt niet overeen met de compliance regels: 19.8%
  • het is geen standaard device: 36.6%
  • het is een entertainment device: 19.7%
  • je kan er geen Windows op laten draaien: 13.1%
  • zakelijke applicaties werken niet op de iPad: 24.1%
  • In ons bedrijf ondersteunen we alleen BlackBerry: 14.2%