De day after na de stunt uitverkoop van MailaMac.nl

Gisteren was er bij MailaMac.nl stunt uitverkoop waarna de website bezweek door het succes of offline is gehaald vanwege een technische storing? De website is nog steeds niet bereikbaar en inmiddels zijn er veel klanten van MailaMac.nl die boos zijn. Boos omdat de aanbieding waarschijnlijk te mooi was om waar te zijn en vooral boos omdat zij er vanuit gingen dat ze echt een iPad met 96% korting konden kopen.

Er is inmiddels een Facebook clubje opgericht met gedupeerden met de toepasselijke titel FailaMac. Dat schijnt er nu allemaal bij te horen bij dit soort acties maar feit is wel dat MailaMac.nl op de voorpagina van de website heeft gestunt met aanbiedingen. De onderstaande banner die gisteren op de website stond gaf voor sommigen toch het ernstige vermoeden dat er echt hoge kortingen te vergeven waren. De tekst hoge kortingen en het rode bannertje met de tekst kortingen tot €428 gaf de consument niet echt een indicatie dat de aanbieding niet zou kunnen kloppen. Sterker nog de aanbieding nam op Twitter in de loop van de dag zelfs virale vormen aan en MailaMac.nl corrigeerde de vermeende fout pas vele uren later, ook niet echt een indicatie dat er een fout was gemaakt. Sindsdien is MailaMac.nl niet meer en weet niemand wat er aan de hand is. Wij hebben ook een iPad besteld en na de bevestiging in onze inbox is het rustig gebleven. Als er echt een fout was gemaakt zou je toch een reactie van het bedrijf verwachten en ze maken dat ook niet kenbaar op de website. Wellicht op advies van een jurist die ook wel inziet dat de schade van MailaMac, onderdeel van iCentre wel eens groter kan zijn dan ze ooit hadden kunnen vermoeden.

Inmiddels worden er steeds meer mensen boos op MailaMac.nl en weet iedereen er wat van. Wij hebben wel een vermoeden waar dit gaat eindigen maar hebben het voorval voorgelegd aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Arnoud laat per email het volgende weten:

De wet zegt dat een aanbod rechtsgeldig is als jij als consument dit mag opvatten als een reëel aanbod. Daarbij moet je alle omstandigheden meewegen, zoals de tekst “stuntaanbieding” of wat andere winkels vragen voor dat product.

In de OTTO-zaak ging het om een prijs van 699 euro die per abuis als 99 euro was vermeld. Dat was niet reëel – er stond niets bij dat kon suggereren dat het om een stunt ging, en daarom had je als consument even moeten navragen hoe het zat met die prijs. Als men wél spreekt van een stunt, dan is een lage prijs zeker reëel. En bij webwinkels is bekend dat ze soms vér kunnen gaan met die stunts.

De algemene voorwaarden of disclaimer kunnen daar niets aan veranderen. Aanbod is aanbod, en als het reëel is en jij hebt “ja” gezegd, dan zitten beide partijen eraan vast.

De teksten op de screenshot lijken mij duidelijk te maken dat het om een stuntprijs gaat, al vraag ik me bij de productpagina wel af waarom er dan niet duidelijker nog een sticker staat dat het écht een gigantische korting is. Ik vind “96%” in blauw wel wat magertjes bij zo’n mega-aanbieding.

Verder is 96% korting zó veel dat je redelijkerwijs kunt twijfelen of dat wel de bedoeling was. Ik heb nog nooit eerder 90% korting gehad, meer dan 50% à 60% zie je eigenlijk nooit. Daarmee geldt dan misschien toch de OTTO-regel dat je navraag moet doen.

Bij de geschillencommissie consumentenzaken gaat het net zo. Een product van normaal zo’n 300 euro werd aangeprezen voor 65 euro. Dat noemde de commissie “onbegrijpelijk laag”. Zie uitspraaknummer: 01.0086

In zaak 03.0065 noemde de geschillencommissie Thuiswinkel een prijsverschil van 75% of meer” echt te veel, zelfs bij stuntaanbiedingen, om aanspraak te kunnen maken op levering.

Maar in zaak 97.0789 kreeg de consument juist gelijk bij een korting van 85% (125 euro in plaats van 850), vanwege “schreeuwerige kortingen in de showroom” maar ook omdat hij navraag had gedaan en de verkoper had bevestigd dat het klopte. Ook had de consument aangeboden om 200 euro bij te betalen voor de normaal gratis extra’s, en daarom kreeg hij gelijk.

Wij danken Arnoud voor de uitgebreide reactie en mochten er updates zijn of iemand bij MailaMac officieel een reactie geven dan laten we dat natuurlijk weten. Inmiddels is moederbedrijf iCentre voor de MailaMac website al op zoek naar een nieuwe content manager voor de website en vragen wij ons af of sommige consumenten echt zo ver willen gaan om een bedrijf wat een fout maakt failliet te laten gaan?