De belangrijkse voor- en nadelen van de iPad in het onderwijs

De afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam introduceerde ongeveer een half jaar geleden de iPad bij eerstejaarsstudenten, als ondersteunend apparaat voor het gebruik van digitale leermiddelen. Het ‘Mobile Learning Initiative’ heeft als doel e-learning te introduceren in het bachelor- en masteronderwijs van scheikunde en farmaceutische wetenschappen. De projectleider van het Mobile Learning Initiative, Willem-Jan van Zeist heeft een update geschreven over het gebruik van de iPad in het onderwijs.

Driekwart van de studenten is positief over de iPad maar er zijn ook nadelen. Veel van die nadelen hebben te maken met de standaard gebreken van de iPad zoals het ontbreken van Flash. Hierdoor is online lesmateriaal als extra materiaal bij studieboeken niet toegankelijk. Er is geen goede compatibiliteit met Microsoft Office waardoor studenten verslagen uitwerken op een pc of Mac. Het ontbreken van een echt toetsenbord is ook voor sommige studenten niet handig maar sommigen zien het ook als een voordeel.

Het delen van bestanden is niet eenvoudig genoeg omdat bestanden gedeeld moeten worden via iTunes of via een Dropbox. Dit komt het gebruiksgemak niet ten goede. De iPad is nog niet zo multifunctioneel als een laptop en niet soepel in gebruik als productiviteits-device. Voor studenten is de iPad ideaal voor het lezen van documenten, toegang tot internet, BlackBoard en e-mail.

Grootste voordeel van de iPad is dat hij mobiel en compact is en snel te gebruiken is tijdens practica en (werk)colleges.

Bron: Blog Willem-Jan van Zeist