Dalende iPad verkoop komt vermoedelijk ook doordat Microsoft steeds meer tablets verkoopt

Uit onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat het dalende iPad marktaandeel de eerste 9 maanden van dit jaar vooral komt doordat Microsoft meer tablets is gaan verkopen. Ten opzichte van 2014 verkocht Microsoft dit jaar 58% meer tablets. Volgens een schatting zullen dat er dit jaar zo’n 22 miljoen worden en dat is goed voor een marktaandeel van 10%. Ter vergelijking, Apple heeft een marktaandeel van 22% en Android heeft de markt in handen met een aandeel van 68%.aandeel

Strategy Analytics heeft blijkbaar ook een glazen bol en denkt dat het aannemelijk is dat het marktaandeel van Microsoft op de tablet-markt de komende jaren nog verder zal stijgen. Je moet dan denken aan 49 miljoen verkochte tablets per jaar, meer dan een verdubbeling ten opzichte van dit jaar. Volgens hun schatting zal dat in 2019 leiden tot een Microsoft tablet marktaandeel van 18%. Het Apple iPad marktaandeel zal dan een aandeel hebben van 23% en Android 59%.

Het lijkt ons nogal voorbarig maar gezien de matige reviews over de iPad Pro is het ook niet ondenkbaar. De iPad Pro zou het dalende iPad marktaandeel omhoog moeten tillen. Wij vermoeden dat het iPad marktaandeel eerder gaat stijgen doordat iPad 2 gebruikers hun iPad na een software update niet meer normaal kunnen gebruiken.