Apple verkocht in het vierde kwartaal van 2012 minstens 13 miljoen iPad mini’s

Apple noemt de iPad graag een PC als het gaat om het marktaandeel. Dat de iPad vooral een device is voor het post-pc tijdperk is soms blijkbaar even niet belangrijk want de cijfers van het aantal verkochte iPads optellen bij het PC marktaandeel geeft ineens een beeld waaruit blijkt dat Apple ineens 1/5 van de wereldwijde PC markt in handen heeft. Als we overigens alleen het wereldwijde Mac marktaandeel nemen, dus zonder iPads dan was dat in januari 2013 slechts 7.08%.

Volgens marktonderzoeker Canalys heeft Apple in het vierde kwartaal van 2012 een enorm aandeel op de wereldwijde PC-markt weten veroveren. In totaal werden er 134 miljoen PC’s verkocht in Q4 2012 en Apple verkocht in datzelfde kwartaal 27 miljoen iPads, een marktaandeel van 20%.

HP verscheepte in hetzelfde kwartaal 15 miljoen pc’s (11% marktaandeel) en Samsung 11.7 miljoen pc’s (9% marktaandeel) .

Uit het onderzoek van Canalys blijkt ook dat de vraag naar de iPad mini enorm was in het vierde kwartaal. Probleem was alleen dat ze constant waren uitverkocht zodat Apple nog een veel groter marktaandeel op de PC en tabletmarkt had kunnen veroveren.

Canalys schat dat 50% van alle tablets die Apple in het vierde kwartaal heeft verkocht een iPad mini was en dat is best bijzonder voor een product wat nauwelijks verkrijgbaar was.

mini