85% van de consumenten kiest voor de iPad en 15% de Samsung Galaxy Tab

Piper Jaffray’s analyst Gene Munster heeft een onderzoek gehouden onder een aantal consumenten en gevraagd wat voor waardebeleving in geld ze hebben voor een iPad 3G die in de Verenigde Staten $629 kost en de Samsung Galaxy Tab $600. Consumenten schatten de iPad in op een bedrag van $417 en de Samsung Galaxy Tab op een waarde van $283. Daaruit blijkt dat de gemiddelde consument de iPad en de Tab te duur vinden. Van de ondervraagden kiest uiteindelijk 85% voor de iPad en 15% voor de Tab.

Munster heeft het onderzoek gehouden onder 65 personen en dat is wat mager maar als je een foutmarge toepast van 12% dan is de score nog steeds erg hoog. Daarbij is Munster doorgaans zeer betrouwbaar, als analist….

Samsung maakte onlangs bekend dat er wereldwijd sinds de lancering al meer dan 600.000 Galaxy Tab’s zijn verkocht. Ter vergelijking: Apple verkocht op de eerste dag van de lancering 300.000 iPad’s. Dat was overigens alleen in de VS omdat de iPad toen nog niet wereldwijd verkrijgbaar was.

Munster denkt dat Apple dit jaar 13 miljoen iPads verkoopt en een marktaandeel van 89% gaat halen. In 2011 gaat het Apple marktaandeel fors dalen tot 53% door de opkomst van de Android tablets. Toch schat hij in dat Apple volgend jaar 23.3 miljoen iPads gaat verkopen. De tablet markt zal in 2011 met 205% groeien volgens Munster. De verwachting is dat er wereldwijd 44.2 miljoen tablets verkocht gaan worden.