20% van de eigenaren van een iPad 1 gaat upgraden naar de iPad 2

Volgens analist Mike Abramsky van RBC Capital Markets gaan 15 tot 20% van de eigenaren van de (15 miljoen) eerste generatie iPad dit jaar upgraden naar de iPad 2. Hij schat dat Apple dit jaar 28 miljoen iPads 2 gaat verkopen. Abramsky voorspelde eerder deze week al dat Apple gisteren meer dan 500.000 iPads 2 zou gaan verkopen. Vorig jaar waren het op de dag van de lancering van de eerste generatie iPad in de VS 300.000. In April vorig jaar was de iPad alleen via Apple te koop maar nu is de iPad 2 ook te koop bij Apple’s retail outlets, Best Buy, Verizon Wireless, AT&T, Target en Walmart, in totaal zo’n 10,000 verkooppunten.

Dat de iPad 2 een succes is blijkt nu al omdat er inmiddels geen iPad meer te koop is in de VS. De verwachting is dat Apple gisteren en vandaag zo’n 1 miljoen iPads 2 heeft verkocht. Dat hadden er uiteindelijk veel meer kunnen zijn omdat de vraag wederom groter is dan het aanbod.

Het lijkt er ook op dat veel mensen hebben gewacht op de nieuwe iPad 2 en de aankoop van een iPad hebben uitgesteld omdat vorig jaar al bekend was dat Apple aan het begin van dit jaar met een nieuw model zou komen. Volgens een schatting gaan er dit jaar wereldwijd zo’n 50 miljoen tablets over de toonbank, 28 miljoen daarvan zijn iPads waardoor Apple een marktaandeel zal verwerven van 56%. Op dit moment is dat 90%.

Uit een ander onderzoek blijkt overigens dat 82% van de mensen die dit jaar een tablet koopt overweegt om een iPad 2 te kopen.

Het mobiele advertentie netwerk Mobclix heeft gisteren een klein onderzoek gehouden onder 50 van de 250 mensen die in de rij stonden voor de Apple Store in Palo Alto, Californië. 70% van de ondervraagden is al in het bezit van een eerste generatie iPad en gaat nu voor de iPad 2. 20% koopt de 3G iPad 2.