New York Times heeft betaalmodel voor Tablet al klaar

Nieuws kost geld en dat kan je nu al zien in de App Store. Apps met gekopieerde “telexen” voorzien van foto’s zijn vaak gratis. Wil je meer inhoud dan ga je betalen. De mogelijke komst van de Tablet is een godsgeschenk voor de uitgevers want het gaat al enige tijd niet zo best meer met de gedrukte media. Advertentie inkomsten lopen terug en uitgevers zoeken naar nieuwe bronnen van inkomsten. Meest voor de hand liggend is geld vragen voor online content. Probleem is alleen dat de meeste internet gebruikers gewend zijn aan gratis nieuws. Dat blijkt ook uit een bericht in New York magazine.

The New York Times voorspelde eerder al bijna de dag van de lancering van de Tablet goed. Ze zaten er een dag naast maar sinds oktober 2009 zijn ze op de redactie van de New York Times al bezig met de komst van de Tablet. De naam “Slate” dook op via een uitgelekte video van de New York Times die op de website Nieman Lab te zien was (journalistiek onderzoeksinstituut van de universiteit van Harvard). In de video is te zien dat Hoofdredacteur Keller personeel van de New York Times toespreekt over de plannen om de krant via mobiele platformen toegankelijk te maken. Hij noemde daarbij als voorbeeld de Apple slate als nieuw platform voor de distributie van de New York Times.

“I’m hoping we can get the newsroom more actively involved in the challenge of delivering our best journalism in the form of Times Reader, iPhone Apps, WAP, or the impending Apple slate…”

The New York Times blijft online deels gratis toegankelijk maar wie vaker de website raadpleegt gaat daarvoor betalen. Volgens geruchten zou de New York Times gekozen hebben voor het “metered model” naar voorbeeld van de Britse krant Financial Times. Bezoekers die maar 1 artikel per maand lezen hebben gratis toegang, na registratie krijg je toegang tot 10 nieuws berichten en wil je meer dan ga je betalen. The New York Times heeft dagelijkse 20 miljoen unieke bezoekers en hoopt die te kunnen behouden via het Engelse metered model. De New York Times gaat na de lancering van de Tablet de details bekend maken over het nieuwe betaalmodel.

Apple CEO Steve Jobs heeft de afgelopen jaren vaak de New York Times gebruikt om de mobile Safari browser van de iPhone te demonstreren. Tijdens de lancering van de eerste iPhone in 2007 gebruikte Jobs de website van de New York Times als eerste website die via de mobile Safari browser te zien was. Het zou ons niet verbazen als we dat over 8 dagen weer zien.