Werken in een Apple Store is vergelijkbaar met een baan bij de McDonalds

Een medewerker van een Amerikaanse Apple Store heeft een klein kijkje in de keuken gegeven door een interview te geven aan Popular Mechanics. Echt heel spannend is het niet. De cultuur bij Apple draait om geheimhouding en je hebt als medewerker van een Apple Store vooral te maken met lastige klanten. Apple blijkt wel erg soepel te zijn voor werknemers die te laat komen, na 15 keer vlieg je pas de laan uit. Speculeren met een klant over een toekomstige iPad of praten met de pers is goed voor direct ontslag.

Als medewerker kan je beter ook niet de technologie sectie van de krant lezen want hoe dommer je bent qua nieuwe Apple hardware hoe beter. Dan kan je ook geen vergissing maken door tegen een klant te zeggen dat de volgende generatie iPad een camera krijgt.

“I actually avoid the technology section of the newspaper so I have no points of view to accidentally comment with or drop into conversation. I’d rather just be dumb about it.”

Veel mensen die Apple producten kopen blijken onbeschoft en zeuren eindeloos om vervanging van een Apple product, ook als de garantie al verstreken is. Werken in een Apple Store is vergelijkbaar met een baan bij de McDonalds alleen met een beter salaris.

Het verkopen van Apple Care blijkt iets wat medewerkers moeten proberen te slijten bij elk product. Veel klanten doen daar niet moeilijk over maar er is bijna niemand die MobileMe koopt.

“We’re supposed to sell AppleCare product support with just about everything, and honestly, those aren’t that hard to sell, since they aren’t a bad deal. But we’re also supposed to push MobileMe, and that’s really hard to sell. Nobody ever sells it,” the employee said.

iPhones zonder simlock zijn niet te koop in de Amerikaanse Apple Stores. Dagelijks krijgen ze daar veel vragen over. Klanten die gebruik willen maken van een unlock krijgen te horen dat ze daarmee het T-Mobile netwerk verstoren en dat de antenne in de iPhone kapot gaat. Bij de Genius Bar worden iPhones zonder simlock niet aangenomen voor reparatie of vervanging. Dat de unlock het netwerk zou storen is onzin volgens de medewerker maar dat is wat ze tegen consumenten moeten vertellen.

Meer over het leven als medewerker bij een Apple Store kan je lezen op het Crapplestore blog.