Verkoopt Wouter Schortinghuis iCentre voor de val?

Algemeen directeur Wouter Schortinghuis (investeringsmaatschappij Antea) gaf begin deze maand nog een interview aan Elsevier waarin te lezen was dat zijn iCentre inmiddels 25 winkels met 350 medewerkers heeft en dit jaar een omzet hoopt te halen van 160 miljoen euro. Ter vergelijking in 2011 was dat nog € 126 miljoen.

In het artikel staat ook ‘mogelijke overnames en openingen van nieuwe vestigingen niet meegerekend’. Die overname blijkt aanstaande want via het ANP vernamen we gisteren dat iCentre inmiddels is verkocht is aan Sabon FunDing.

Grappig is dat in het ANP bericht de verwachte omzet van iCentre in 2012 ineens 170 miljoen euro is, zo’n 10 miljoen euro meer  dan begin deze maand en dat er binnen 3 weken ineens 26 vestigingen zijn met 375 medewerkers. Had ex iCentre directeur Schortinghuis tijdens het interview met Elevier zijn cijfers niet op orde of was het gewoon goed voor de verkoop?

In het artikel staat ook dat iCentre 8 tot 10 procent van de verkoopopbrengsten mag houden en dat de richtlijnen voor de winkels rechtstreeks uit Cupertino komen. Schortinghuis legt ook uit dat als je meer winkels hebt je marge groter is en dat de marge op een iPad weer lager is omdat die eenvoudig te verkopen is. Als je winkelpui 6 meter is ontvang je ook meer marge dan een winkel met een pui van slechts 4 meter. Apple is een meet en regelfabriek volgens Schortinghuis.

Hij mag er niet teveel over uitweiden maar hij schat de Apple richtlijnen zo’n honderd A4’tjes beslaan waarop in lettergrootte 8 de geboden en verboden staan. Als iCentre een keten wil openen dan moet Cupertino akkoord gaan. Daar tekenen ze ook de inrichting van de winkel op schaal uit. Een maal per jaar komen er controleurs van Apple langs. Als er iets niet goed is dan moet je dat op orde brengen. Als ze bij een volgend bezoek weer niet goed is word je gekort op je marge.

In het interview met Elsevier zegt Schortinghuis dat hij wil groeien met iCentre. Hij had grote plannen op de zakelijke en educatieve markt en wilde uitbreiden in het buitenland. Dat laatste gaat met Sabon FunDing wel lukken want die hebben daar al enige ervaring.

In het interview staat ook dat Schortinghuis denkt dat iCentre van de komst van de Amsterdamse Apple Store gaat profiteren. De eerste maanden verwacht hij een terugval omdat klanten naar Amsterdam gaan maar hij zegt dat in het buitenland na de komst van een Apple Store het marktaandeel flink is gestegen en dat iCentre daar ook van gaat profiteren. Blijkbaar heeft Schortinghuis toch eieren voor zijn geld gekozen of ons bericht van 8 februari gelezen.

Daaruit blijkt dat Apple’s netwerk met geautoriseerde Premium Resellers in Europa steeds vaker te maken krijgt met slechte levertijden van Apple hardware. De resellers hebben geen prioriteit omdat de eigen retail locaties belangrijker zijn. De Franse krant Les Echos publiceerde onlangs nog een bericht waaruit blijkt dat de eerste geautoriseerde Apple reseller in Frankrijk, eBizcuss die tevens ook de grootste Apple dealer is in Frankrijk behoorlijk in de problemen is gekomen door de beperkte levering van Apple hardware. In het derde fiscale kwartaal van 2011 liep de verkoop terug met zo’n 22% omdat ze niet aan de vraag konden voldoen vanwege lege winkels.

eBizcuss heeft 200 medewerkers in 15 winkels en is inmiddels hard op weg om failliet te gaan. Het aandeel van de Apple Premium Reseller daalde met 50% sinds vorig jaar. Als voorbeeld noemt de krant het filiaal in Hotel de Ville in Parijs. iPhones en iPads zijn niet verkrijgbaar omdat Apple ze niet wil leveren. Een paar staten verderop zijn er volop iPhones en iPads te koop in de officiële Apple Store.

Dezelfde klachten komen ook van Apple Premium Resellers uit Zweden en Duitsland en ook daar dreigen inmiddels faillissementen. Volgens de bron van dit bericht zal het niet lang duren totdat de Nederlandse Premium Resellers van Apple producten te maken krijgen met gelijkwaardige problemen.

Resellers zijn sinds 2001 al niet meer belangrijk voor Apple. Het bedrijf verkoopt in het buitenland inmiddels ruim voldoende via de eigen kanalen en heeft daardoor de Apple Premium Resellers niet meer nodig. Ook in Nederland is de levertijd van Apple hardware steeds lastiger. Als je online via Apple besteld is de levertijd 24 uur maar via Apple Premium Resellers moet je nu al vaak dagen wachten en soms zelfs weken op een Mac.

Bob Ultee van Sabon FunDing:

“Voor mij als jonge retailer is het een droom om mijn horizon te verbreden. Apple is een mooi, duurzaam en financieel sterk merk. iCentre is daarom een perfecte aanvulling op het prachtige Sabon. Deze twee bedrijven zijn een mooi begin van de opbouw van een retailfonds. Ik sluit verdere uitbreiding van mijn portefeuille en beleggingen dan ook niet uit.”