Consumentenbond plukt de vruchten van Italiaanse Apple garantie rel

De Consumentenbond vindt de informatie over garantie op de website van Apple misleidend en wil dat Apple consumenten beter gaat informeren over de wettelijke garantieregels in relatie tot de garantie die Apple zelf biedt. Goed dat de Consumentenbond dit nu eindelijk doet maar de bovenstaande tekst is eigenlijk al met enig succes toegepast in Italië waar vorig jaar een andere consumentenorganisatie Apple al aansprak op de misleidende garantievoorwaarden en de Apple Care waar je als consument al recht op hebt.

De Italiaanse antitrust autoriteit, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) riep vorig jaar Apple in Italië op het matje omdat consumenten na aankoop van een iPhone, Mac of iPad maar één jaar garantie kregen. Volgens Europese regelgeving hebben consumenten minimaal recht op een garantie periode van twee jaar. Daarbij proberen de meeste Apple Stores bij aankoop van een Apple product consumenten ook nog eens AppleCare te verkopen, een aanvullend pakket zodat je in totaal recht hebt op 3 jaar garantie.

Sinds januari ontvangen Italianen bij aankoop van Apple producten in Italië nu ook twee jaar garantie. Apple kreeg ook al een boete van 900.000 euro vanwege de misleiding van de garantievoorwaarden en dankzij de Italiaanse antitrust autoriteit staat op de Italiaanse Apple website ook een melding bij de AppleCare pakketen dat je als consument al recht hebt op twee jaar garantie. In de tekst ook een verwijzing naar het Europese recht waarin staat dat je als ingezetene van Italië gewoon recht hebt op twee jaar garantie en niet op 1 jaar.

Volgens de Nederlandse Consumentenbond moet duidelijker zijn over de garantie op de producten die zij verkopen. Op de website van de Consumentenbond staat dat de informatie over garantie op de website van Apple misleidend is en het bedrijf roept Apple op om consumenten beter te informeren over wettelijke garantieregels in relatie tot de garantie die Apple zelf biedt.

Bart Combée, directeur Consumentenbond neemt het Apple garantie succes van het Italiaanse Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato nu ook over en plukt daar ook de vruchten van:

‘Als Apple niet bereid is de informatie over garantie op zijn website aan te passen, overweegt de Consumentenbond juridische stappen. Ook het indienen van een klacht bij de Consumentenautoriteit is een mogelijkheid’, Apple vertelt zijn klanten dat ze een éénjarige commerciële garantie hebben op Apple-producten, maar laat na te vermelden dat consumenten in Nederland wettelijk gezien recht hebben op een deugdelijk product gedurende de gehele verwachte levensduur van dat product. Bij aantoonbare gebreken heb je dus ook na het eerste jaar nog rechten, ook al koop je geen garantie bij’.

De Conumentenbond gaat na goed Italiaans voorbeeld ook het AppleCare Protection Plan aanpakken. Van een desktopcomputer van €2000 bijvoorbeeld mag verwacht worden dat deze bij normaal gebruik een aantal jaren zonder problemen functioneert. Gaat deze buiten de schuld van de consument eerder stuk dan verwacht, dan kan deze terecht bij de verkoper en heeft hij recht op herstel of vervanging en als dat niet mogelijk is (een deel van) het aankoopbedrag terug.

De Italiaanse mededingingsautoriteit legde Apple in januari 2012 een boete op van €900.000 nadat er bij de Italiaanse consumentenorganisatie Altroconsumo klachten binnen waren gekomen. Die klachten gingen over het aangeboden AppleCare Protection Plan en over de éénjarige garantie die Apple noemt, zonder te vermelden dat consumenten recht hebben op minimaal de wettelijke garantie. Op woensdag 21 maart vindt in Italië een hoorzitting plaats in het kader van het hoger beroep van Apple.

Als Apple in deze zaak verliest kunnen consumenten in Italië mogelijk zelfs het geld voor de Apple Care service terug claimen omdat ze al recht op garantie hebben.

Ook in Nederland blijven naast Apple zelf ook de Apple “premium” resellers nog steeds verkondigen dat je maar 1 jaar garantie hebt op een Apple product. Bij aankoop van een Mac, iPad of iPhone proberen ze je ook AppleCare aan te smeren terwijl zij natuurlijk ook op de hoogte zijn van de Europese wetgeving. Om er zeker van te zijn dat je gewoon twee jaar garantie krijgt kan je daarom beter je Apple hardware kopen bij MyCom. Daar krijg je op papier drie jaar garantie en is het niet nodig om te gaan bedelen na 1 jaar als er iets mis gaat om de 2 jaar garantie te krijgen waar je al recht op hebt.