Amerikaanse winkelketen Target wijt winstdaling aan afname verkoop Apple hardware

Target Corporation is na Walmart de op een na grootste discount retailers in de Verenigde Staten. Het bedrijf maakte gisteren de kwartaalcijfers over het tweede kwartaal van 2016 bekend en daaruit blijkt dat de verkoop van iPads, iPhones en andere Apple hardware met 20% is gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.

Volgens de CEO van het bedrijf is de daling aan inkomsten ook te wijten aan de vernieuwing en innovatie van Apple. De algehele verkoop van electronica in het algemeen daalde met tientallen procenten. De afname in de verkoop van Apple hardware met 20% was afgelopen kwartaal verantwoordelijk voor één derde van de daling van de electronica verkoop.

De daling zal nog wel even aanhouden want Apple gaat volgens een gerucht pas in 2018 pas weer nieuwe iPads introduceren en de iPhone 7 en de iPhone 7 Plus die Apple volgende maand gaat lanceren gaan niet zorgen voor een massale run van consumenten naar de winkel om een nieuwe iPhone te kopen. Zoals we al eerder schreven komt de echte iPhone vernieuwing pas in 2017, het 10-jarige jubileumjaar van de iPhone.

Dat de verkoop van iPhones daalt vlak voor de introductie van een nieuwe iPhone is niet nieuw en nog nauwelijks nieuwswaardig. Wat vooral opvalt is dat de daling bij Target hoger is dan de laatste cijfers van Apple waaruit blijkt dat er het afgelopen kwartaal 15% minder iPhones, 9% minder iPads en 11% minder Macs zijn verkocht.

Het is ook heel goed mogelijk dat consumenten hun Apple hardware inmiddels rechtstreeks bij Apple kopen. Dat zal dan moeten blijken uit de volgende kwartaalcijfers van Apple. 2016 zal qua verkoop geen best Apple jaar zijn. De iPhone innovatie waar iedereen op wacht komt pas in 2017.
iPhone6s